o sztuce i innych zjawiskach
Blog > Komentarze do wpisu
Takie rzeczy - przypisy

Przypisy:
1) Ustalanie hierarchii pierwszeństwa było uzasadnione w historii sztuki, choć i wówczas pomijano wiele zjawisk. Przykładem może być "wynalezienie" abstrakcji. Powszechnie uważa się, że pierwszy w pełni abstrakcyjny obraz namalował Wassily Kandinsky. Mniej więcej w tym czasie (od 1907 r.) także Konstantin Ciurlionis usiłował połączyć barwę z dźwiękiem. Mało kto natomiast wie o szwedzkiej malarce i okultystce Hilmie af Klint, która malowała abstrakcje od 1906 r. Gdy historia sztuki dawno już została napisana, okazało się, że Klint o 4 lata wyprzedziła Kandinsky'ego. Artystka tak obawiała się swojego wynalazku, że w testamencie zabroniła ujawniać swoje prace aż do upływu 20 lat od śmierci. Pierwsza jej wystawa odbyła się dopiero w 1986 r. w Los Angeles County Museum of Art ( The Spiritual in Art - Abstract Painting 1890-1985). Wcześniej jej prace znali tylko znajomi oraz Rudolf Steiner, który był w jej pracowni w 1908 r. i ponoć zniechęcił Hilmę do malowania takich obrazów. Każdy z trójki artystów do abstrakcji doszedł odmienną drogą: okultyzmem, muzyką i analizą środków malarskich. Wynik - odejście od figuracji - był jednak analogiczny.
2) Zbieżność wszystkich trzech elementów intuicyjnie odbieramy za plagiat. Dlatego w ocenie dzieła sztuki jednym z najważniejszych kryteriów jest intencjonalność, choć ocena intencjonalności jest subiektywna i intuicyjna. Co do plagiatów czyli naruszenia prawa autorskiego, w dziełach literackich czy naukowych wyróżnia się plagiat jawny (przejęcie i opatrzenie swoim nazwiskiem całości utworu) i plagiat ukryty (przejecie części utworu). Jakkolwiek jednak nie patrzeć, w tych dziedzinach udowodnienie plagiatu jest łatwiejsze (np. bezsprzeczne przepisanie całych zdań, akapitów itd.) niż w wypadku kultury wizualnej.
3) www.artmargins.com/content/feature/krysa.html
4) Film Kozyry ma charakter wojerystyczny, praca Dean odnosi się do znanej z historii sztuki symboliki fontanny wiecznej młodości, zatem wymowa obydwu prac jest całkowicie odmienna.
5) www.lwl.org/skulptur-projekte-download/
6) www.czarnagaleria.art.pl/joomla/
7) www.chantalmichel.ch/video/97_98/index.html
8) www.janin.art.pl/polski/index_pl.htm
9) www.sallatykka.com/web/index.php?id=31#
10) www.praguebiennale.org/collective.htm
11) www.obieg.pl/text/mk_ns.php
12) www.artmbassy.de/bin/programm_bildermitkreisen2.html
13) www.bunkier.com.pl/index.php?section=wystawy⊂=artysci&more=7
14) www.sophiecalle.net
15) www.raster.art.pl/galeria/artysci/grzeszsmaga/grzeszsamga.htm
16) www.voxphoto.com/fd/ ; Por też: projekt Parages, 2002, www.voxphoto.com/fd/
17) W pracy Shawa biorą udział także inne osoby. Por: www.cherryandmartin.com/exhib_info.php?id=33
18) www.obieg.pl/forum/
19) Praca wspólnie z Danem Harveyem www.artsadmin.co.uk/projects/project.php?id=19
20) Zwei gegeneinander gekippte Flächen, 2004, Kurpark w Bad Aibling, Niemcy, ziemia trawa stal, 100 x 400 x 400 cm; Earthmove, 2003, Museumspark w Lulea (Szwecja) 500x500x110 cm, czy Gekippte Fläche, 1999, Zell Am Moos, Irsee, Austria, 14x14,1,5m, stal, trawa, ziemia. Por: www.benoit-tremsal.de/Mappe%201%20Net%20D.pdf
21) www.artbiznes.pl/jsp/artbiznes/
22) Teresa Murak, Katalog, Galeria Bielska, 1998, s.49
23) 1/ Teresa Murak: Oko ziemi (lata 1985) i Ucho ziemi Jarosława Kozakiewicza (2003). Przy różnicy skali można mówić o analogii koncepcji. 2/ Murak: Most spotkań nad al. Jana Pawla II na wysokości ul. Orlej (2004) i projekt Transfer Kozakiewicza pokazany na Biennale architektury w Wenecji (2005). www.obieg.pl/calendar2006/jk_biennale_arch.php Jedna z jego wizualizacji została wykonana w okolicach ul. Orlej. Obydwa tunele są przeszklone i posiadają roślinność wewnątrz. Tunel Kozakiewicza biegnie wzdłuż ulicy, Teresy Murak w poprzek. Teresa Murak czuła się urażona i oficjalnie protestowała przed rozpoczęciem Biennale.
24) Tita Giese sadzi rośliny w bardzo niedogodnych miejscach jak wysepki na skrzyżowaniach (Berlin, Hamburg). Por. www.tita-giese.com
25) Nicolas Grospierre, Biblioteka i inne projekty, Warszawa 2006, s. 58-63
26) Nowi dokumentaliści, CSW Zamek Ujazdowski, Katalog wystawy, Warszawa 2006, s. 117-121
27) www.grospierre.art.pl/page.html
28) www.anhava.com/?http://www.anhava.com/exhibitions/kolehmainen/index-a.ht... http://www.herrmannwagner.com/english/01artists/kolehmainen/Ola-Kolehmai...
29) Hamburger Bahnhof, Berlin 2006, wystawa z udziałem: Sophie Calle, Tacity Dean, Niny Fischer&Maroan El Sani, Thomasa Florenshütza.
30) www.photography-now.com/artists/K06095.html
31) www.herrmannwagner.com/english/01artists/gaal/Miklos-Gaal.html
32) Praca na wystawie Mahjong Chińska sztuka współczesna z kolekcji Sigg, 2006-7, Kunsthalle Hamburg, 2006
33) Ikonografię klasyfikowano już dawno - od Cesare Ripy autora pierwszego podręcznika Ikonologia, po Aby Warburga - Atlas Mnemosyne, Erwina Panofskyego - Studies in Iconology itd. Dziś, jak się wydaje, kody takie tworzą głównie media.
34) Akceptacja tego, co "nie wyszło" wynika też z powszechności dostępu do fotografii, z przyzwyczajenia do estetyki błędów.
35) Te metody używane są od dawna, choć wcześniej miały bardziej naukowy charakter i przeznaczenie, por. np. fotografie Alberta Londe z serii Analizy światła błyskowego w zależności od rodzaju użytej magnezji, czy surrealną typologię wykorzystaną w pracy Salvadora Dali, Fenomen ekstazy. Tu pobrzmiewa badawczy charakter jakiegoś zjawiska (fenomenu), ale Dali wprowadza narrację więc praca ma bezsprzecznie charakter artystyczny. Obydwie fotografie można znaleźć w: M. Frizot, The new history of photography, Koeln 1998.
36) To zjawisko analizowali Paul Virilio, Herbert Marshall McLuhan i Jean Baudrillard
37) www.valieexport.org/index.php?id=42,1067,0,0,1,0
38) www.robakowski.net/prace.htm
39) Aharon Appelfeld, Droga żelazna, Wydawnictwo wab, 2006

niedziela, 14 marca 2010, ichweissnicht

Polecane wpisy

  • Gra w rynek sztuki

    Hubert Czerepok i Peter Niemann Hubert Czerepok, Sebastian Menedez, Survivors of the White Cube, 2003 Peter Niemann, Kunstmarkt Spiel

  • W zbożu

    Pawel Althamer i Milenko Matanovic Pawel Althamer, Ścieżka, 2007, Skulpture Projekte Münster, źródło fot. http://www.culture.pl/en/culture/artykuly/os_althamer_

  • Obiecane nowości

    Torsten Selin i Maurycy Gomulicki Inspiracja dla Torstena Selina jest Hans Bellmer i kwiaty, dla Maurycego Gomulickiego - mandale (www.pinknotdead.blox.pl). Zdj